Всім
давно стало зрозумілим, що технологічний прогрес розвивається у шаленому темпі.
Цей потік технологій у першу чергу з наукових лабораторій та випробувальних
стендів повинен би приходити до освітніх закладів, бо ми повинні готувати своїх
учнів до життя не зараз чи у минулому, а на кілька років вперед – у
майбутньому. І Захист Вітчизни має бути на вістрі знань. Адже гібридні війни
вже останніх років 10-15 не передбачають масових битв солдатів, а локальні
швидкоплинні технологічні операції. Якби українська армія мала би можливість
вже зараз укомплектуватись суперсучасною зброєю, то і війну би завершили значно
швидше, і взагалі би росія не ризикнула починати війну, якби вона у нас була
раніше.
Мова
піде про нові компетентності вчителя - інформаційні, цифрові та комунікаційні.
Поняття
ІКТ-компетентності є багатокомпонентним. Однак, різні науковці виділяють різні
структурні компоненти. Ми пропонуємо розглянути таку структуру
ІКТ-компетентності:
Ціннісно-мотиваційний
компонент включає мотиви, мету, потреби в професійному навчанні,
вдосконаленні, самовихованні, саморозвитку, ціннісні установки актуалізації в
професійній діяльності, стимулює творчий прояв особи в професійній діяльності.
Він припускає наявність у вчителя інтересу до професійної діяльності, який
характеризує потребу людини в знаннях, в оволодінні ефективними способами
організації професійної діяльності. Також ціннісно-мотиваційний компонент
включає мотиви здійснення педагогічної діяльності, спрямованість на передачу
суми знань і розвиток особистості учнів.
Когнітивний
компонент повинний забезпечити вільне володіння вчителем навичками
опрацювання інформації та роботи з інформаційними об’єктами, які відповідно
впливають на навички вдосконалення професійних знань і умінь, знання
міжпредметних зв'язків і т.д. Рівень розвитку когнітивного компоненту
визначається повнотою, глибиною, системністю знань вчителя в його предметній
області. Наприклад, вчитель повинен знати і пояснити учням принцип дії лазерної
зброї, зокрема індивідуальної. А для того треба вміти знаходити таку
інформацію.
Діяльністний
компонент – це активне застосування інформаційних технологій і комп'ютера
в професійній діяльності як засобів пізнання і розвитку ІКТ-компетентності, самовдосконалення
і творчості, а також виховання подібних якостей у своїх учнів. Комунікативна
складова цього компоненту виявляється в умінні встановлювати міжособистісні
зв'язки, вибирати оптимальний стиль спілкування в різних ситуаціях, опановувати
засобами вербального і невербального спілкування. Наприклад, вміти проводити
урок он-лайн або консультувати під час виконання домашнього завдання у
спеціальному груповому чаті.
У
діяльністному компоненті ІКТ-компетентності педагога, можна виділити два рівні:
базовий і предметно-орієнтований. Під базовим рівнем розуміється інваріант
знань, умінь і досвіду, необхідний вчителеві для вирішення освітніх завдань,
перш за все, засобами комп’ютерних технологій загального призначення. На цьому
рівні ІКТ-компетентність включає використання інформаційних технологій
сучасного суспільства (комп'ютерних, мультимедійних Інтернет, електронних
засобів масової інформації, мобільних телефонів і т.п.) для пошуку, доступу,
зберігання, вироблення, уявлення і обміну інформацією, а також комунікацію між
людьми і роботу в Інтернеті.
Предметно-орієнтований
рівень припускає освоєння і формування готовності до впровадження в освітню
діяльність спеціалізованих технологій і ресурсів, розроблених відповідно до
вимог змісту того або іншого навчального предмету. Зміст предметно-професійної
ІКТ-компетенції вчителя безпосередньо залежать від потреб його предметної
галузі. Вивчення тих чи інших комп’ютерних технологій та засобів повинне бути
зумовлено потребами вчителя в його професійній діяльності. Тому загального
змісту даного компоненту ІКТ-компетентності навести неможливо – він повинний
складатися відповідно до потреб кожної навчальної групи. Чудовим прикладом
цього компоненту є опрацювання вчиетелем, наприклад, віртуального програмного
комплексу з розбирання-збирання стрілецької зброї різних армій світу.
Сфера рефлексійного
компонента ІКТ-компетентності вчителя визначається відношенням вчителя до
себе і до світу, до своєї практичної діяльності та її здійснення. Вона включає
самосвідомість, самоконтроль, самооцінку, розуміння власної значущості в
колективі і розуміння результатів своєї діяльності, відповідальності за
результати своєї діяльності, пізнання себе і самореалізації в професійній
діяльності через засоби ІКТ. Розвиток кожного компоненту ІКТ-компетентності
пов'язаний з формуванням його характеристик і властивостей як частини цілісної
системи.
Якщо
простіше, то можна узагальнити це так:
1.
Комп'ютерна грамотність
2.
Інформаційна грамотність (інформаційна культура)
3.
Мультимедійна грамотність
4.
Грамотність комп'ютерної комунікації.
Зміст
базової ІКТ-компетенція для вчителя-предметника (за рекомендаціями «Юнеско»)
Знання
|
Вміння
|
розуміння принципів роботи основних комп'ютерних
програм, включаючи текстовий та табличний процесори, системи керування базами
даних, способи зберігання і обробки інформації
|
здатність шукати, збирати, створювати,
організовувати електронну інформацію, систематизувати отримані дані і
поняття, уміння відрізняти суб'єктивне від об'єктивного, реальне від
віртуального, релевантне від нерелевантного
|
обізнаність в своїй сфері діяльності, заснована на
використанні Інтернету і електронних способів передачі інформації, таких як
e-mail, відео конференції, вайбер та ін., розуміння різниці між реальним і
віртуальним світом
|
здатність використовувати відповідні засоби
(презентації, графіки, діаграми, карти) для комплексного розуміння отриманої
інформації
|
розуміння потенціалу інформаційних технологій для
можливості працевлаштування, підтримки інноваційної діяльності людини і
залученості його у справи окремої громади та суспільства у цілому
|
здатність шукати і знаходити необхідні веб-сайти і
використовувати Інтернет-сервіси, такі як форуми, e-mail, гул-сервіси та
спеціалізовані віртуальні освітні ресурси
|
базове розуміння надійності і достовірності
отримуваної інформації і пошана до етичних принципів при інтерактивному
використанні інформаційних технологій
|
здатність використовувати інформаційні технології
для критичного осмислення того, що відбувається, інноваційної діяльності в
різних контекстах вдома, на роботі і на дозвіллі
|
Типове
положення про атестацію педагогічних працівників
Затверджене
Наказом МОН від 06.10.2010 N 930
Відповідно
до «Типового положення про атестацію педагогічних працівників», однією з
необхідних умов для присвоєння педагогічним працівникам усіх кваліфікаційний
категорій - «спеціаліст», «спеціаліст другої категорії», «спеціаліст першої
категорії», «спеціаліст вищої категорії», є використання ними
інформаційно-комунікаційних технологій та цифрових освітніх ресурсів у
навчально-виховному процесі.
Методичні
рекомендації щодо навчання вчителів основам інформаційно-комунікаційних
технологій
Розроблені
МОНмолодьспорту і додані до листа МОНмолодьспорт від 24.06.2011 №
1/9-493 «Щодо організації навчання вчителів з використання
інформаційно-комунікаційних технологій».
Відповідно
до цих Методичних рекомендацій кожен вчитель загальноосвітнього
навчального закладу повинен вміти орієнтуватися в інформаційному просторі,
отримувати інформацію та оперувати нею відповідно до власних потреб і вимог
сучасного високотехнологічного суспільства. А саме:
Створювати:
текстові документи; таблиці; малюнки; діаграми; презентації.
Використовувати:
Інтернет-технології; локальні мережі; бази даних.
Здійснювати:
анкетування; діагностування; тестування; пошук необхідної інформації в мережі
Інтернет.
Розробляти
власні електронні продукти (розробки уроків, демонстраційний матеріал, )
Поєднувати
готові електронні продукти (електронні підручники, енциклопедії, навчальні
програми, демонстраційні програми т. п.) у своїй професійній діяльності.
Відповідність
рівня володіння вчителями інформаційно-комунікаційними технологіями наведеним
вище орієнтовним вимогам мають визначати місцеві органи управління освітою.
Міністерство передбачає проведення моніторингу навченості вчителів.
З
огляду на вказані документи пропонуємо такі професійні компетентності вчителів
Захисту Вітчизни, які планують працювати в умовах Нової української школи
(НУШ):
1. Наявність
не менше трьох електронних розробок уроків різного типу (урок-лекція,
урок-оцінювання знань, практична робота, проектна робота та ін.)
2. Наявність
власної сторінки (блогу, сайту) з розміщеними там навчальними матеріалами для
зручного використання їх учнями у позаурочний час чи у випадку відсутності на
уроці. Також там повинна бути розміщена презентація навчальної та методичної
діяльності
3. Участь
у грантових програмах, власна чи групова проектна діяльність з висвітленням у
мережі Інтернет там можливість це побачити в он-лайн режимі.
4. Приналежність до професійних груп в соцмережах або на освітніх сайтах
Рекомендовані сайти: https://www.ed-era.com/, https://prometheus.org.ua/ та ін.
Немає коментарів:
Дописати коментар