У грі
терміни вживаються у такому значенні
Козацтво –
це звичаєвий світогляд, який властивий лише українцям,
це унікальна самоорганізація народу, це козацька громада вільних людей, яка має унікальний державотворчий чин – козаки в усі віки творили власні республіки,
що завжди базувалися на засадах Українського Звичаєвого Права.
це унікальна самоорганізація народу, це козацька громада вільних людей, яка має унікальний державотворчий чин – козаки в усі віки творили власні республіки,
що завжди базувалися на засадах Українського Звичаєвого Права.
Козацька ідея –
праця для ідеї Української Самостійної Соборної Держави.
Сучасний козак –
свідомий українець, патріот, представник провідної верстви українського
суспільства: воїн, захисник, політик, адміністратор.
Сучасне
Українське Козацтво в Україні та діаспорі – це
громадський рух, що об’єднує козаків та козацькі організації, які виступають за
суверенність, фізичну і духовну волю України та соборне життя і співпрацю
українців в Україні
та в діаспорі, завжди пам'ятаючи про те, що Українське Козацтво є частиною всієї нації, а не окремої партії, групи тощо.
та в діаспорі, завжди пам'ятаючи про те, що Українське Козацтво є частиною всієї нації, а не окремої партії, групи тощо.
Український
козацький народ є корінним народом і титульною нацією
в Україні, який зберігає і розвиває свою національну свідомість, традиції, культуру, освіту та виховання, етнічну, мовну та релігійну самобутність.
в Україні, який зберігає і розвиває свою національну свідомість, традиції, культуру, освіту та виховання, етнічну, мовну та релігійну самобутність.
Ми
– українці – господарі на своїй землі. Саме ми, де б ми не перебували зараз, чи
в Україні чи за її межами, наповнюємо українським змістом суспільну свідомість
нашої держави.
Дороговказами
для кожного з нас на шляху оновлення Української держави
є наша українська мова, культура, звичаї, традиції та буття українського Роду; наша пам'ять про всіх своїх предків, про захисників-воїнів, які поклали свої голови за Незалежність України, за родини, друзів-побратимів, за процвітання і збереження своїх родів; наша праця з виховання своїх дітей; наша любов і турбота про Українську Землю, бо вона дана всьому українському народу.
є наша українська мова, культура, звичаї, традиції та буття українського Роду; наша пам'ять про всіх своїх предків, про захисників-воїнів, які поклали свої голови за Незалежність України, за родини, друзів-побратимів, за процвітання і збереження своїх родів; наша праця з виховання своїх дітей; наша любов і турбота про Українську Землю, бо вона дана всьому українському народу.
Українська
козацька громада (або територіальна українська громада) –
це територіальне об’єднання українців, що створюється на території їхнього проживання з метою організації козацького самоврядування, збереження
і розвитку традиційних для українського народу побуту, господарчого устрою, форм землеробства та землекористування, самобутніх традицій культури, а також з метою захисту прав і законних інтересів українського народу.
це територіальне об’єднання українців, що створюється на території їхнього проживання з метою організації козацького самоврядування, збереження
і розвитку традиційних для українського народу побуту, господарчого устрою, форм землеробства та землекористування, самобутніх традицій культури, а також з метою захисту прав і законних інтересів українського народу.
Джура –
молодий вихованець, зброєносець і помічник досвідченого козака. Інститут джур
був дуже поширений і авторитетний, бо існував протягом усієї історії козацтва.
Стати Джурою міг не кожен, а лише той, хто годився до козацької служби,
пройшовши певні випробовування як фізичні, так і моральні. Причому духовна
загартованість передувала фізичній, якої набували упродовж кількох років.
Виховувалась перш за все розважливість та поміркованість, впевненість у собі і
власних силах. За існуючою у Війську Запорозькому традицією кожен козак на
схилі життя мав підготувати для служби у Війську замість себе молодого юнака. У
джури брали своїх молодших родичів (якщо вони були), а частіше сторонніх
підлітків, яких спочатку привчали до ведення козацького господарства, а пізніше
на Січі навчали військовій справі. Система виховання була досить жорсткою. І
далеко не всі вихованці годилися для військової служби. Часто вони
успадковували від своїх вихователів не тільки військовий досвід, а й усе майно
і господарство. В перших воєнних походах патрон-вихователь пильно опікувався
своїм Джурою, доки той не набуде певного досвіду і не стане повноцінним
козаком. У свою чергу Джура мав усіляко дбати про свого патрона-вихователя і
беззаперечно виконувати всі його накази, демонструючи при цьому швидкість,
дотепність та
кмітливість.
Козацький
громадський рух – система громадського навчально-виховного
впливу, що покликана дати молоді додаткову козацько-лицарську освіту та
виховання, забезпечити її надійний духовний зв’язок з предками, розвинути
стосунки з сучасниками та зорієнтувати на інтереси нащадків, бо творче
відродження в житті ідей і засобів козацької педагогіки має забезпечити
виховання фізично здорових, морально чистих і по-лицарські мужніх та сильних
духом громадян незалежної України.
Козацько-лицарський
тип людини –
це шевченківський тип людини, який міцно укоренився в духовності і бутті
українців. Домінантна ідея такої людини«Борітеся – поборете! Вам Бог помагає!» (Т.Шевченко).
Така людина завжди прагне стати володарем становища, господарем землі, невпинно
боротися до перемоги з лжетеоріями, ідеями, які послаблюють процеси
національного відродження, державотворення. Така людина всіма шляхами і
засобами в ідеологічній, духовній сфері та конкретними і щоденними справами
наближає «апостолів правди і науки», національних законодавців «з новим і
праведним законом» (Т.Шевченко). Козак – людина шевченківського типу
відкидає «пристосування до чужої сили в Україні» (М.Шлемкевич) і
утверджує себе як «господар домовитий по своїй хаті і по своїм полі»
(І.Франко).
Козацько-лицарські
традиції та звичаї – основна форма регулювання
поводження, правила поведінки, які склалися внаслідок їх практичного
застосування на протязі тривалого часу серед козаків, уособлювали собою
підсумок історичного досвіду та зародки майбутнього.
Сучасний
козацько-лицарський спосіб життя враховує, що боротьба з
площини «вогнем і мечем» все більшою мірою переходить у площину боротьби ідей –
наукових, політичних, теорій, концепцій, духовних цінностей, інформаційних
технологій та практичних справ, конкретної дії, поведінки. Козацько-лицарська
духовність спрямовує практичну діяльність на підвищення добробуту українського
народу, розвиток його культури, інших сфер життя, державотворення.
Українська
козацька педагогіка – це частина народної педагогіки у
вершинному її вияві, яка формує у підростаючих поколіннях українців синівську
вірність рідній землі, Батьківщині – незалежній Україні. Це народна виховна
мудрість, що своєю головною метою ставила формування в сім’ї, школі і
громадському житті козака-лицаря, мужнього громадянина з яскраво вираженою
українською національною свідомістю і самосвідомістю.
Козацько-лицарське
виховання –
це шлях досягнення ідеалу вільної та незламної в своїх прагненнях до свободи
людини, яка на національних традиціях громадського та політичного життя
розвиває рідну культуру й економіку, будує незалежну державу. Це козак-хлібороб
– власник землі, її дбайливий господар у часи мирної праці, і одночасно
козак-воїн – витязь нескореного духу, честі і звитяги у часи боротьби за волю
свого народу.
Організаційна
структура гри «Сокіл» («Джура» –
учасники гри
добровільно організовуються в:
-
рої (найменша ланка);
-
чоту (клас);
-
сотню (паралель класів: молодші, середні, старші);
-
курінь (навчальний заклад);
-
полк (районне об’єднання навчальних закладів);
-
паланка (обласне об’єднання навчальних закладів);
-
кіш (всеукраїнське об’єднання навчальних закладів).
Козацька
старшина гри «Сокіл» («Джура») (виборна козацька старшина,
яка стоїть на чолі кожної структурної козацької одиниці гри) – у рої – ройовий;
у чоті – чотовий; у сотні – сотник, писар, осавул, хорунжий; у курені –
курінний отаман, писар, обозний, осавул, хорунжий, бунчужний, скарбник, довбуш,
товмач.
Отаман (він
же ройовий, чотовий, сотник, курінний отамана) – здійснює загальне керівництво
козацьким підрозділом гри, має право підпису на вихіднихдокументах. Отаман
обирається на козацькій раді підрозділу. Отаману підпорядкована вся старшина і
козаки підрозділу, він самостійно своїм наказом призначає на посади і звільняє
всю старшину, крім духівника, судді, голови ради старійшин і інспектора, яких
обирає козацька рада.
Писар –
веде канцелярію (діловодство), козацький реєстр підрозділу; готує списки
козаків для прийняття козацької присяги, отримання посвідчень, подання на
присвоєння козацьких звань і разом з отаманом здійснює заходи статутної
діяльності осередку.
Осавул –
відає питаннями поведінки старшини та козаків підрозділу, організованого
виконання військово-патріотичних заходів та вишколом козаків, питанням
підготовки приведення до козацької присяги козаків, що прийняття до підрозділу,
забезпечує порядок при проведенні козацької ради та інших заходів.
Хорунжий –
головний прапороносець, відає козацькими стягами, хоругвами, символікою
осередку, крім того відповідає за організацію заходів фізичного виховання
молодих козаків.
Обозний –
відає господарством та природозахисною діяльністю підрозділу, забезпечує заходи,
які проводить підрозділ, матеріальними засобами, транспортом, приміщенням,
провіантом та ін.
Бунчужний –
завідує козацькими клейнодами – булавою, пірначами, бунчуками, військовими
литаврами. Відповідає за організацію культурно-мистецьких заходів та дозвілля
козацького підрозділу.
Скарбник –
відає фінансами, виконує обов’язки головного бухгалтера козацького підрозділу.
Довбуш –
завідує військовими литаврами, барабаном, трубою, якими скликає товариство на
Раду, збори. Довбушу підпорядкований Сурмач.
Товмач –
перекладач, знає іноземні мови.
Шафар –
під час походів заготовляє провіант. Він – ключник, економіст, домоправитель.
Немає коментарів:
Дописати коментар